PRÍJEM JAČMEŇA:
Jačmeň je do sladovne dopravovaný väčšinou cestnou dopravou , alebo aj po železnici ako voľne ložený. Každá dodávka jačmeňa sa váži buď na koľajovej alebo mostovej váhe podľa spôsobu prísunu . Všetky dodávky jačmeňa sa pri preberaní vzorkujú a kontrolujú po akostnej stránke, ako aj v zmysle uzatvorenej zmluvy o dodávke. Po súhlase vstupnej kontroly je jačmeň zhrňovaný do príjmových košov , z ktorých je jačmeň pomocou redlerov dopravovaný do príjmového elevátora a pomocou gumeného pásu do jednotlivých radov síl určených pre jačmeň. Z týchto síl je jačmeň dopravovaný na triedičku „ CIMBRIA“ , kde sa oddelí pomocou ventilátora jačmenný prach a hrubé nečistoty, zadný jačmeň pod 2,2 mm a podiel zrna + 2,2 mm, ktorý sa ako vyčistený jačmeň ukladá v silách rady 100 pred transportom do máčiarne.
MÁČIAREŇ:
K dispozícii je 16 náduvníkov v dvoch radoch. Jedna rada náduvníkov má dennú kapacitu cca 75 ton jačmeňa, kontrolovanú máčiarenskou váhou. Máčanie je 48 hodinové. To znamená, že jedna rada sa obdeň vymáča do jednej skrine saladinky. Jačmeň zostane v náduvníku približne 2 dni s tým , že po 24 hodinách sa opotrebovaná voda vypustí a napustí sa čerstvá voda . Ku kvalitnému prevzdušneniu sa používa mýchadlo. Doba vymáčania jedného náduvníku je približne 20 minút. Pre dopravu jačmeňa z náduvníkov do skríň saladiniek sa používa špeciálne vymáčacie čerpadlo.
KLÍČIAREŇ – SALADINOVÉ SKRINE:
Klíčiareň je umiestnená v priestoroch bývalých posuvných hromád. Samostatná klíčiareň je navrhnutá ako pretlaková. Vyprázdňuje sa každý deň jedna saladinová skriňa. To znamená, že slady na klíčiarni sú vedené 5,5 dňa. Saladinovú linku tvorí nosná konštrukcia dna a na ňom sú osadené štrbinové sitá. Celou saladinovou skriňou prechádza obracač , ktorý má režim prevádzkovo – vetrací a režim čelného vyprázdňovania linky. Vlastní obracač je autonómne riadená jednotka s automatickým i ručným režimom. Autonómny systém každého obracača je zvedený do centra z ktorého obsluha na monitore sleduje a kontroluje stav klíčenia. Vlastný režim klíčenia riadi automat .Na obracači je umiestnený sprchovací rám, ktorým sa dá dovlhčiť jačmeň. Ventilátorová stanica spolu s frekvenčným meničom umožňuje prevádzkovať linku saladinovej skrine v rôznych režimoch ,a pri rôznom množstve klíčiaceho jačmeňa na linke. Za ventilátorov stanicou je umiestnený rám s tryskami na dosýtenie vzduchu na 100% relatívnej vlhkosti. Pre recilkuráciu a pridávanie vonkajšieho vzduchu , vzduchové pomery riadi automat. Priestor pod linkou je hladký , čo umožňuje optimálne prúdenie vzduchu. Po ukončení fázy klíčenia cca po 136 hodinách nastáva režim vyprázdňovania linky. Po vyprázdnení linky sa prevedie sanitácia a linka je pripravená k ďalšiemu vymáčaniu jačmeňa.
HVOZDENIE :
Hvozdenie sa prevádza na jedno lieskovom hvozde o výkone 64 t dosušeného neodkličeného sladu za 24 hodín. Hlavnou úlohou hvozdu je sušenie zeleného sladu na potrebné kvalitatívne parametre sladu podľa technologického postupu.
Hvozdenie prebieha v troch etapách
- NASTIERANIE ZELENÉHO SLADU
- SUŠENIE ZELENÉHO SLADU
- VYPRÁZDŇOVANIE LIESKY
Obsluha manuálne zapína dopravné cesty z klíčiarne , ktorým sa dopravuje zelený slad do hvozdu na šupinový dopravník nastieracieho zariadenia, ktoré je už riadený plne automaticky z riadiaceho systému. Po skončení nastierania prvej vrstvy obsluha spustí samostatný proces sušenia sladu z operátorovej stanice vo velíne. V rekuperátore predáva odchádzajúci vzduch teplo nasávajúcemu vzduchu , ktorý je nasávaný ventilátorom cez nepriamy ohrievač s plynovým horákom. V ohrievači sa vzduch temperuje na požadovanú teplotu, a cez ventilátor sa dostáva pod liesku a ďalej prechádza cez vrstvu nastretého zeleného sladu , z ktorého odoberá postupne vlhkosť . Vzduch, ktorý prešiel vrstvou nastretého sladu prúdi cez rekuperátor do vonkajšieho priestoru, medzitým však odovzdáva vysoký podiel vlastného tepla cez množstvo sklenených trubiek nasávanému vzduchu . Po cca 18 hodinách je hvozdenie ukončené. Spaliny z plynového horáka sú odsávané spalinovým ventilátorom do komína a odtiaľ do okolitého prostredia. Počas sušenia riadiaci systém postupne podľa grafu zvyšuje teplotu pod lieskou buď skokom alebo po zadanej rampe. Po skončení hvozdenia slad sa môže sklopiť do zberných košov.
ODKLIČOVANIE SLADU:
Zo zberných košov je slad vedený do okličovačky , funkcia ktorej spočíva v odstránení vysušených klíčkov od sladu. Klíčky voláme sladový kvet. Odklíčený slad je uskladňovaný v sladových silách. Podobne i sladový kvet a prach je uskladňovaný v nato určených silách.
EXPEDÍCIA SLADU:
Tesne pred expedíciou sa slad leští na leštičkách , kde sa zo sladu odstraňujú posledné nečistoty, úlomky a prach. Expedíciu je možné prevádzať voľne ložené kamióny, cisterny a vagóny ,taktiež vrecovaný slad vo vreciach a Big – Begoch. Expedícia sladu prebieha cez automatickú prietokovú váhu a je kontrolovaná kvalitatívne i kvantitatívne chemickým laboratóriom.